Козацький сайт
Український козацький портал


Код тицялки
Підказка Куди підемо?
Головна сторінка Допомогти сайту Завантаження Гетьмани та кошові Книжки про козаків Козацькі приказки Вірші про козаків Звичаї козаків Походи козаків Козацький форум Легенди Козацькі легенди Словник Козацький словник Козацькі ігри на PC Козацьке аудіо Козацька галерея Фільми про козаків Кухня козаків Козацькі випроби Книга згадок Написати Кошовому Додати матеріял

Січова рада:
Чи потрібна сайту російськомовна версія?
Всього відповідей: 1219

Теревені
 
200

Сувій однодумців
Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.

Бібліотека української літератури: книги, біографії, реферати, твори

Наша тицялка:
Український козацький портал



Головна » 2008 » Грудень » 19 » Ставлення запорізьких козаків до інших релігій
20:25

Ставлення запорізьких козаків до інших релігій

козаки ставлення до інших релігійІсторична ситуація

Козацька Україна перебувала якраз поміж трьох релігійних конфесій: католицизму, православ'я та ісламу. Запорожці приймали в нові товариші, не акцентуючи увагу на їхню колишню віру, батьківщину і причини, що змусили те все полишити. Однак, вони були вимушені прийняти православну віру. Лише виконання цієї умови могло дати право мешкати на Запоріжжі. Обов’язковість цієї норми підкреслюється цілим рядом документів. Наприклад, у «Положенні про прийняття до лав Війська Запорозького» говорилось таке: «В Військо Запорозьке із різних націй, для помешкання і служби малолітніми і вже повнолітніми люди приходять і по прийнятті ними закону Грекоросійського і на вірність її Імператорській Величності присяги, записуються на службу». У випадку, коли прибулий не був православним, він повинен був охреститись у цю віру.

Для козацтва іслам не був зовсім чужим і незрозумілим. Але він ніс Україні небезпеку. Історично так склалось, що мусульмани (татари, турки) певний час були ворогами як України, так і усієї Східної Європи. Боротьба запорозького козацтва з татарами і турками йшла такоє і під релігійними гаслами.

Несприйняття козацтвом католицтва має інші причини та історичні корені. До 1569 року, тобто входження в силу Люблінської унії і у перші роки існування Речі Посполитої віротерпимість була характерною рисою суспільного життя України. Ситуація змінилась після обрання Сигізмунда III королем. Уряд Речі Посполитої, а слідом за ним і польська шляхта стали на шлях сприйняття православ’я як нижчої релігії, почали з'являтись перешкоди будівництву православних церков, культових відправ.

Усе це викликало широку опозиційну реакцію з боку православних священиків, письменників, аристократів і полемістів. Але вони не могли суттєво змінити ситуацію, тож на захист православ'я встало козацтво, для якого це означало захист і тих прав та свобод, які піддавала сумніву польська шляхта. Козацтво певною мірою вбачало виправдання жорстокостям війни в постулаті про захист православної віри оточуючих агресивних релігіях.

Традиції січового «хрещення»

Прибувшого до Січі, за звичаєм, приводили до кошового отамана, який питав: «А чи віруєш в Бога?» Новоприбулий мав відповісти: «Вірую!». «І в Богородицю віруєш?» «І в Богородицю вірую!» «А ну, перехрестись!» Людина показувала, чи вміє вона хреститись. У випадках, коли майбутній січовик не був православним, завчасно до вступу у Військо він мав охреститись. Так, історія зберегла прохання архімандрита Нефорощанського монастиря до Київського митрополита про постриження в ченці послушника Іова Крижанівського. Митрополиту повідомлялося, що цей послушник «польської нації», з містечка Енська, народився від батьків євреїв, їх полишив, і, зайшовши в Січ Запорозьку, там прийняв віру християнську. Він був там хрещений представником Межигірського монастиря ієромонахом Федориком. І дано йому було ім'я Іов, а «восприємниками» йому були зазначені запорозькі козаки Іван Швидкий і Артем Васильєв».

В атестаті козака Василя Перехреста повідомлялося, що він так само народився в Польщі, в єврейській родині, вирішив прибути до Запорозької Січі, де він був охрещений в Січовій Покровській церкві начальником Києво-Межигірського монастиря, а «восприємниками» йому були запорожці. Бували й  випадки, коли козаки привозили до Січі малолітніх преставників інших народів і хрестили, даючи їм імена, типові для православ'я. Запорожці щиро вірили в Бога і були повністю віддані ідеалам православ'я.





Автор: INDRA


Також може зацікавити:

Категорія: Культура, побут і життя козаків | Переглядів: 3139 | | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar
Пошукові собаки

Ваш сховок
Привіт, Мандрівник!



Пcевдо:
Пароль:

Останнє з ради

1. Обыграть казино тепе...

2. Вірш про КОЗАКІВ, ко...

3. Улюблена гра

4. Ваш улюблений гетьма...

5. Залежність від УСЬОГ...


Персоналії:
Отаман Вишневецький
Дмитро Вишневецький
Северин Наливайко біографія
Северин Наливайко
історія Самійшла Кішки
Самійло
Кішка
Петро Сагайдачний
Петро Конашевич
біографія Івана Богуна
Іван
Богун
Оповідь про Івана Мазепу
Іван Мазепа
розповідь про Івана Сірка
Іван
Сірко
мова про Івана Виговського
Іван
Виговський
Зображення Палія
Семен
Палій
розповідь про діяння Полуботка
Павло
Полуботок
Картинка Розумовського
Кирило
Розумовський
Дорошенко гетьман
Петро
Дорошенко
Богдан Зиновій Хмельницький
Богдан
Хмельницький
Іван Скоропадський
Іван
Скороп...
пилип орлик та конституція
Пилип
Орлик
Юрій Хмельницький
Юрій
Хмельни...

Статистика

Всього онлайн: 1
Вільних мандрівників: 1
Низових користувачів: 0

Сьогодні були:




I love Google! Я люблю Google! Kocham Google! Ich liebe Google!