Будь-яку
соціальну групу людей, стабільну в сукупності часових рамок і географічних меж,
об’єднують певні риси, а деякі навпаки – дозволяють розрізняти окремі складові
цих соціальних груп. Часто має місце входження однієї соціальної групи в іншу,
сукупність кількох груп складають одну велику, що їх об’єднує за якоюсь
універсальною для них ознакою.
Козацьке
середовище на Запоріжжі було надзвичайно різнобарвним, і водночас об’єднувалося
конкретними особливостями та цілями. Розглянемо найбільші соціальні групи Запоріжжя:
1.Козаки-січовики. Це запорожці, котрих вважали
найдосвідченішими жителями Січі, і які постійно перебували там. Вони мали
найбільший авторитет при вирішені питань, котрі торкалися життя всіх
Запорізьких земель. Чисельність козаків-січовиків була досить малою порівняно
із всією кількістю представників запорізького козацтва.
2.Козаки з лугу (паланкові, з хуторів). Це найбільша
частина запорізької соціальної групи. Вони збиралися на Січі кілька разів на
рік, іноді досить надовго. Ці козаки активно займалися промислами,
господарюванням, торгівлею, а іноді жили з того, що грабували татар, молдаван,
турків чи москалів, поляків та всіх, хто траплявся на шляху. Паланкові козаки
становили кількісну основу запорізького війська. Вони несли чатову службу в
степу, організовували відступ війська перед сильнішим противником. Сучасною
мовою можна сказати, що ці козаки постійно відповідали за тилове забезпечення.
3.Козаки-посередники, що здійснювали контакт із посполитими
землями та іншими державами. Це був особливий варіант козацтва, що перебував у
напівлегальному або в легальному статусі на території Речі Посполитої. Вони
мали різні політичні, торгівельні та інші зв’язки із Запоріжжям і часто
перебували у лояльних відносинах із королівською адміністрацією та Січчю
одночасно. Як правило, їх відносили і до запорізьких, і до реєстрових козаків.
Вони несли службу на південних кордонах воєводств або не мали постійно
встановленого регіону перебування.
4.Населення, що займалося промислами і торгівлею,
скотарством, іноді землеробством і жило навколо Січі та на території всього
Великого Лугу. На відміну від паланкових козаків, це населення не було
воєнізованим настільки, щоб виступати в походи і нести вартову службу. Однак
при потребі могло швидко організуватися під керівництвом власне козаків.
5.Духовенство. Знаходилося на Запоріжжі, в тому числі на
Січі
6.Прийшлі елементи. Це могли бути посли, представники інших
держав чи шпигуни, які жили деякий час на Січі або навколо неї, перебували на
Запоріжжі у торгівельних справах чи подорожували. Вони вносили значну
активність в козацьке життя і допомагали здійснювати інформаційний обмін із
сусідніми країнами.
Отже, найбільші соціальні групи, з яких складалося
населення Запоріжжя, були взаємодоповнюючими і взаємопроникаючими. На різних
рівнях вони формували одна одну, і дозволяли загальному козацькому середовищу
перебувати в динаміці постійного руху і розвитку.